SIRÇALI MEDRESE HAKKINDA BİLGİ


SIRÇALI MEDRESE HAKKINDA BİLGİ NEDİR, SIRÇALI MEDRESE HAKKINDA BİLGİ ANLAMI, SIRÇALI MEDRESE HAKKINDA BİLGİ HAKKINDA BİLGİ, SIRÇALI MEDRESE HAKKINDA BİLGİ DERS NOTU, SIRÇALI MEDRESE HAKKINDA BİLGİ ÖDEVİ sayfanın konularıdır.

Konya’da Anadolu Selçuklu Devleti zamânında yapılan bir medrese. Sultan Gıyâseddîn Keyhüsrev zamânında devlet adamı Bedreddîn Müslih tarafından 1243’te yaptırılmıştır. Medresenin mîmarı, ana eyvan kemerinin sağ tarafında bulunan bir kitâbeye göre Tuslu Mehmed Efendidir.

Sırçalı Medrese, Konya’nın Gâzi Alemşah Mahallesinde Sâhip Ata Câmiine giden yolun sağındadır. Yapının içi çinilerle bezelidir. Halk arasında “çini” kelimesi yerine daha çok “sırça” denildiğinden bu adı almıştır. Konya ve Anadolu’nun önemli medreselerinden olan Sırçalı Medrese, açık medreseler grubu içinde iki eyvanlı ve iki katlı bir medresedir. Önemli yerleri kesme taş, diğer kısımlarında ise değişik malzeme ve moloz taş kullanılmıştır. Kitâbesinde belirtildiği gibi fıkıh, tefsir, hadis başta olmak üzere din ilimleri okutulmak için yapılmıştır.

Doğu-batı istikâmetinde uzanan medresenin dikdörtgen biçimindeki ön cephesi kesme taştandır. Ön tarafa çıkıntı yapan taçkapı çeşitli geometrik süslerle bezenmiştir. Giriş kapısından sonra beşik tonozlu eyvan gelir. Eyvanın sağ tarafında türbe, solunda ise medrese odası yer alır. Türbe Bedreddin Müslih’e âittir. Eyvandan Medrese avlusuna geçilir. Avluyu üç yerden çeviren revaklar ve bunların arkasında kalan Medrese hücreleri bugün yıkık vaziyettedir. Avlunun revaksız kısmında ana eyvan yer alır. Ana eyvanın sağında ve solunda kubbeli iki oda vardır. Bunlar kışlık dershâne olarak kullanılırdı. Ana eyvan, yapının en gösterişli ve süslü yeri olup, günümüze oldukça sağlam olarak ulaşmıştır.

Çeşitli değişikliklerle 1924 senesine kadar medrese olarak kullanılan yapının günümüzde birçok kısımları yıkılmış içini süsleyen ünlü çini mozaiklerinden büyük kısmı bozulmuş vaziyettedir. Son yıllarda ayakta kalan kısımları biraz onarılmışsa da esaslı şekilde tâmir görmemiştir. Çini ve mozaik bakımından Anadolu Selçuklu çini sanatının en değerli örnekleri arasında yer almasına rağmen ilgisizlikten ikinci katın hemen hemen hepsi, birinci katın da medrese odaları önlerdeki revaklar dahil büyük kısmı yıkılmıştır.

Kaynak Rehber Ansiklopedisi